Skip to main content

A Touch of Space Weather - Ruimteweer voor leerlingen met een visuele beperking

News flash intro
A Touch of Space Weather laat blinde en slechtziende leerlingen voelen en horen wat ruimteweer is. Via workshops en een website kunnen deze leerlingen de zon, de atmosfeer en het magnetisch veld van de aarde, het noorderlicht en andere onderwerpen in verband met ruimteweer verkennen door middel van de tastzin en het gehoor. Het project ontwikkelde tastbare beelden voor de kinderworkshops, zodat ze het ruimteweer op gevoel kunnen visualiseren. Het biedt ook online tutorials op de website en zal binnenkort audioboekjes aanbieden.
Body text

Audioboekjes

Met ons project, A Touch of Space Weather, creëren we een reeks audioboekjes die verschillende onderwerpen in verband met ruimteweer uitleggen, zoals de zon, de atmosfeer van de aarde of de verkenning van de maan. De onderwerpen zijn gekozen in samenwerking met leraren en assistenten van blinde en slechtziende leerlingen, zodat ze kunnen worden ingepast in de lessen op middelbare scholen, voor leerlingen van 11-16 jaar.

Tastbare beelden

Net als kinderen zonder visuele beperking moeten blinde en slechtziende kinderen nieuwe termen, zoals 'magnetosfeer' of 'zonnewind', visualiseren/voorstellen. Daarom hebben we negen tactiele afbeeldingen ontwikkeld die de zon, de aardatmosfeer, de magnetosfeer van de aarde, het poollicht en de stralingsgordels tonen, maar ook tactiele afbeeldingen die bepaalde gevolgen van ruimteweer uitleggen, zoals het uitvallen van radiocommunicatie en stroomstoringen.

Alle tactiele afbeeldingen zijn gemaakt van materialen die niet duur en gemakkelijk te verkrijgen zijn in hobbywinkels. Daarom kan iedereen ze gemakkelijk namaken, ook ouders, vrienden en leerkrachten van blinde en slechtziende kinderen. De instructies en videotutorials zijn gepubliceerd op de website van het project.

Om blinde en slechtziende leerlingen echt te betrekken, hebben we twee scholen bezocht die zich richten op deze doelgroep (namelijk De Kade en IRSA in België), waar we onze tactiele afbeeldingen presenteerden en kort spraken over ruimteweer. Sommige leerlingen waren erg ontroerd toen ze voor het eerst het noorderlicht en zijn stroming 'voelden' en de beweging van de zonnewind langs de magnetische veldlijnen van de aarde ervoeren.

Leren over inclusiviteit

We besloten ook om kinderen die niet blind of slechtziend zijn te betrekken bij het maken van hun eigen tastbare beelden, geïnspireerd op onze beelden, via verschillende workshops (Astropolis Space Village, onze opendeurdagen, en de bezoeken aan de Europese School en Bogaerts International School).

Zo leerden de kinderen niet alleen over ruimteweer, maar ook over inclusiviteit.

Figure 2 body text
Figure 2 caption (legend)
Blinde en slechtziende leerlingen ontdekken de tactiele beelden van het ruimteweer, bijgestaan door leraren en onderzoekers. Verschillende tastbare beelden zijn verspreid over grijze tafels in een helder ingerichte ruimte. Twee onderzoekers laten drie leerlingen met een visuele beperking kennis maken met de verschijnselen die door de beelden worden beschreven.
Figure 3 body text
Figure 3 caption (legend)
Voorbeelden van de tastbare beelden die binnen het project zijn ontwikkeld. De bovenste afbeeldingen tonen de magnetosfeer van de aarde en de interactie met de zonnewinddeeltjes. De afbeelding linksonder toont de zon met twee verschillende soorten zonnewind en energetische deeltjes, en de afbeelding rechtsonder toont de stralingsgordels rond de aarde.
Publication date